zondag 11 maart 2012

Wonderbaarlijke genezing in Lier

Strompelend en ondersteund door mijn echtgenoot kwam ik op zaterdagochtend het leslokaal binnen in het Vlaamse Lier.  Op het programma stond een nascholingsdag Chinese geneeskunde over de behandeling van weke delen letsels. Dit betekent zoveel als  verwondingen aan spieren, pezen, banden en huid. 
Het toeval wilde dat ik enkele dagen daarvoor lelijk ten val was gekomen in Parijs en daarbij een flinke enkelband-verrekening had opgelopen.  De algemene regels bij ongevallen als dit zijn  Immobilisatie (onbeweeglijk maken van een lichaamsdeel), Compressie (drukverband aanleggen) Rust en Elevatie (hoogleggen en rust houden).   Met een fysiotherapeut aan mijn zijde zat het met het opvolgen van de eerste twee regels wel goed. Hoogleggen en rust houden is in hartje Parijs een heel ander verhaal. De hoofdstad van Frankrijk bleek niet echt toegankelijk voor iemand met een handicap.
Mijn kreupelheid leverde in Lier meteen enthousiaste opmerkingen op van zowel docent als mede-studenten. Wat attent van me dat ik had gezorgd voor een ‘life’ casus in de klas. Ondanks alle geestdrift kon er bij mijzelf slechts een zuur lachje af.

Danny van Laethem, de docent, hield een interessant betoog over de verschillende stadia van letsels en over de behandeling in deze stadia. Om het herstel te bevorderen zijn er naast de bekende therapieën allerlei externe applicaties voorhanden. Dit zijn pleisters, compressen, sprays en verschillende balsems. Deze bestaan uit diverse samenstellingen  Chinese kruiden al dan niet in combinatie met Westerse kruiden.
Saffloer is een populair ingrediënt in veel
aziatische olieën en balsems
Na enkele uren zwichtte ik voor de verlekkerde blikken die men bleef werpen op mijn enkel. Ik besloot  mijn lichaam beschikbaar te stellen voor de wetenschap. Ik was in goede handen in een klas vol therapeuten. Bovendien was ik met vlag en wimpel geslaagd op alle onderdelen die behoren bij een acute blessure. Dit zijn  tumor (zwelling), calor (warmte), rubor (roodheid), dolor (pijn) en functio laesa (niet goed kunnen gebruiken van het lichaamsdeel). 

Zowel binnen- als buitenenkel werden voorzien van een flinke dosis exotisch geurende balsem. Daarna werd het zaakje keurig afgedekt met een compres,  en vervolgens voorzien van een bandage.
Compres van kruiden
bij enkelverstuiking
De les werd vervolgd, ik luisterde geboeid naar wat er verteld werd. Na 1 ½ uur betrapte ik mezelf er tot mijn grote verrassing op dat ik met mijn enkel rondjes aan het draaien was en mijn voet heen en weer bewoog.  Wow! Wat gebeurde hier in hemelsnaam!

Aan het eind van de dag liep ik, weliswaar nog enigszins wankel, maar zonder hulp, de klas uit. Nu kon ik oprecht lachen. Na 4 dagen pijn was er plots een enorme verbetering opgetreden. Een wonderbaarlijke genezing was het, niet in een bedevaartsoord, maar in het Belgische stadje Lier.
Anita Duin, maart 2012