dinsdag 20 augustus 2013

Gezond ontbijten: het Budwigpapje

Gezond ontbijten
In de vijftiger jaren van de vorige eeuw heeft de Duitse biochemicus Budwig het zogenaamde Budwigpapje bedacht als het ideale ontbijt. In dit papje zitten veel goede elementen, zoals zwavelhoudende eiwitten (uit kwark), meervoudig onverzadigde vetten en voedingsvezels,  welke een positieve invloed hebben op de darmfunctie. Met name van de onverzadigde vetten is gebleken dat juist lijnzaadolie bijzonder goede eigenschappen heeft. Deze olie wordt in het lichaam omgezet tot bepaalde belangrijke stoffen, zoals onder andere prostaglandines, waarvan men vermoed dat ze kankerremmende eigenschappen kunnen hebben en bovendien ook ontstekingsremmende, pijnstillende en anti-allergische werkzaamheid bezitten.

Er zijn vele varianten van het Budwig-papje, als voorbeeld onderstaand recept

Kwark of yoghurt, ongeveer 3 eetlepels, 1 eetlepel lijnzaadolie (koudgeperst),
1 eetlepel lijnzaad,
1 eetlepel lecithine granulaat (korrels),
1-2 eetlepels tarwekiemen,
een halve eetlepel zemelen,
eventueel (geroosterd) sezamzaad
om er smaak aan te geven en te zoeten:  stevia,  honing, fruitsiroop
        of wat vruchten zoals dadels en banaan
Mensen die geen zuivel verdragen kunnen overwegen soja-yoghurt te gebruiken. Mensen die geen      
        gluten verdragen, verdragen soms wel de tarwekiemen, anders kan dit vervangen worden door
        boekweitvlokken of rijstvlokken.