zondag 18 augustus 2013

Ontbijt als een Keizer! Lunch als een Koning! Dineer als een Bedelaar!

In de traditionele Chinese geneeskunde geldt het ontbijt als de belangrijkste maaltijd. Dit is ook logisch, aangezien we overdag de meeste energie verbruiken.
In onze cultuur hebben we de avondmaaltijd tot hoofdmaaltijd gemaakt en wordt het ontbijt vaak overgeslagen of verwaarloosd.

Wij hebben de voordelen van goed ontbijten op een rijtje gezet:

  • Mensen die regelmatig ontbijten,  hebben over het algemeen een lagere BMI dan mensen die niet ontbijten. De BMI is een index die aangeeft wat je gewicht is ten opzichte van je lichaamslengte (kg/m2).   Een BMI onder de 25 wordt als gezond gezien, tussen 25 en 30 als overgewicht. Heb je een BMI van boven de 30 dan is sprake van ernstig overgewicht (obesitas). In Amerika waar regelmatig boven de 40 gerapporteerd wordt noemen ze dit morbid obesesity. Een BMI boven de 30 wordt geassocieerd met verhoogde risico’s m.b.t. het krijgen van o.a.; suikerziekte, hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, onvruchtbaarheid, depressiviteit, arthrose van heup en knieën. 
  • Bij personen die willen afvallen, blijkt dat ontbijten meer gewichtsverlies geeft dan niet ontbijten. Gebleken is dat mensen die niet ontbijten gedurende de dag meer calorieën nuttigen dan wanneer ze wel ontbijten.
Daarnaast heeft ontbijten een aantal andere gezondheidsvoordelen:


  • Je bent fysiek actiever en presteert mentaal beter.
  • Insuline-resistentie wordt voorkomen. Als het lichaam niet meer goed reageert op insuline, is het er ongevoelig voor geworden, oftewel resistent. Iemand heeft dan insulineresistentie. Insuline is het hormoon dat de bloedsuiker verlaagt. Het houdt daarmee de bloedsuikerspiegel in balans. Zodra het lichaam niet meer goed reageert op insuline, blijft er te veel bloedsuiker ongebruikt in het bloed zitten en dat is ongezond.
  • Lagere cholesterolwaardes. Een hoog cholesterolgehalte (met name  het LDL-cholesterol) is een van de risicofactoren voor hart- en vaatziekten.
  • Je algehele gezondheid is beter
Nadelen van niet ontbijten:

  • Door het ontbijt over te slaan en matig te lunchen moeten we alle energie halen uit de avondmaaltijd. De energie wordt opgeslagen als glycogeen (een vorm van suiker) in onze spieren en de lever. Deze wordt dan weer vrijgemaakt op het moment dat we het nodig hebben (o.a. door glucagon). Deze opslag lukt alleen goed bij mensen die voldoende bewegen en aan sport doen. Heb je een zittend beroep en sport je weinig, dan kom je overdag dus energie tekort. 
  • Naast het probleem van de energieopslag geeft deze manier van eten schommelingen in de insuline-spiegel in het bloed. Deze kunnen dan weer leiden tot schommelingen van de suikerspiegel. Dit leidt dan weer tot hongergevoel en neiging tot snacken. Een te laag glucose gehalte in het bloed (onder de 3,5 mmol/L) kan gevaarlijk zijn (hypoglykemie) en tot bewusteloosheid leiden. Het is dus belangrjk om regelmatig te eten en evenwichtige voeding tot je te nemen.

Het is wel belangrijk wat we eten tijdens het ontbijt. Zo is aangetoond dat ontbijt met granen een lagere BMI geeft dan een ontbijt met eieren en spek.
Sugesties voor een gezond onbijt zijn bijvoorbeeld congee, granen ontbijt of het budwig-papje. (klik op de links voor de recepten)