zaterdag 14 december 2013

Voeding in de winter; stoofperen

Ben je je al suf aan piekeren wat je zult eten met de kerst en je wilt graag iets gezonds op tafel zetten. Dan zijn stoofperen wellicht een goed idee. Stoofperen zijn echte ‘slow-cookers’, ze worden pas eetbaar en lekker na uren stoven op een zacht pitje. Vitamine C zal je er na dit lange koken niet meer in terugvinden, maar er blijven genoeg andere goede eigenschappen over.  Peren zijn rijk aan vitamine B2, C, koper en kalium. Ze bevatten heel veel voedingsvezels en een flinke dosis pectine.  Pectine verlaagt cholesterol en helpt bij de afvoer van gifstoffen uit het lichaam.  De thermische werking van stoofperen is koel, daarom bereid je stoofperen samen met verwarmende kruiden als kaneel, steranijs en kruidnagel en rode wijn. Zo wordt het een zeer geschikt gerecht voor in de koude wintermaanden. Bijkomend voordeel is dat je huis heerlijk ruikt na uren stoven. Volgens de Chinese geneeskunde zijn peren zoet en zuur en stimuleren de maag en lever-meridiaan.  Daarnaast hebben ze een effect op de Longen. Dit is nu precies het orgaan dat het zwaar te voorduren heeft in de winter, wanneer we meer bevattelijk zijn voor griep en verkoudheid. Peren helpen om slijm te verdrijven uit de longen, kunnen nuttig zijn bij hoest, dorst en een droge keel.
Tot slot een stukje folkore: peren hadden vroeger net als appels een sterke connectie met kinderen, vruchtbaarheid en voorspoed. Peren stonden vooral voor het vrouwelijke. In sommige delen van de wereld werd na de geboorte van een kind een boom geplant, een appelboom voor een jongen, en een perenboom voor een meisje.
Stoofperen - een gezond gerecht voor in de winter