maandag 3 februari 2014

Haver: misschien wel het meest gezonde voedingsmiddel ter wereld

Evenals andere granen, behoort haver tot de meest hoogwaardige voedingsmiddelen die er te vinden zijn. Haver is al heel lang bekend als voedingsgewas. De Kelten en Germanen cultiveerden het al 2000 jaar geleden.  Vooral in Noord-Europa was het een belangrijk voedingsmiddel voor mensen en paarden.

In de kruidengeneeskunde wordt haver gebruikt vanwege zijn kalmerende werking op het zenuwstelsel. Tinctuur van het graan is kalmerend, ontspannend en  angstwerend. Het helpt bij zenuwachtigheid, slapeloosheid en bij ontwenningsverschijnselen als gevolg van overmatig alcoholgebruik of andere drugs. Het kan worden ingezet bij mentale overbelasting en spanning.

In dit artikel belichten we vooral de voedingswaarde van haver.
De thermische werking van haver is verwarmend,  de smaak licht bitter en zoet. Haver versterkt de Milt-functie en bouwt daarom Qi op. Het verlaagt cholesterol,  versterkt de hartspieren. Haver is enorm rijk aan silicium en helpt daarom bij de opbouw van botten en bindweefsel. Haver bevat ook fosfor, belangrijk bij de vorming van hersen- en zenuwstelsel tijdens de jeugd. Congee (graanpap) van haver werkt zeer versterkend bij zwakte en deficiĆ«ntie. Havervlokken zijn bijna net zo voedzaam als de hele haverkorrel.

Het graan is zeer voedzaam, licht verteerbaar en is verzachtend bij maag- en darmslijmvliesirritaties.
Het helpt bij de regulatie van bloedsuikerspiegel en helpt cholesterol te verlagen.
Haver stilt de trek in zoetigheid. Omdat het veel tijd nodig heeft om door het lichaam omgezet te worden vermindert het honger of trek.

Haver tonifieert Qi, Bloed en Jing. Het genereert kracht en helpt bij vermoeidheid. Het versterkt de immuniteit.
Haver werkt opwekkend op het zenuwstelsel en helpt bij licht depressieve klachten. Het tonifieert Nier-Yang en kan helpen bij impotentie en infertiliteit. Daarnaast verhelp het  blokkades van Qi in de baarmoeder en kan het van nut zijn bij menstruatieproblemen.

Haver is perfect om je dag mee te starten: het is heel voedzaam en het zit boordevol vitamines en mineralen. Hierbij twee recepten voor een lekker stevig ontbijt.

Haverpap met honing en amandelen
Een voedzaam en verwarmend ontbijt, dat je genoeg energie oplevert om hele ochtend door te komen.
Breng havervlokken met water aan de kook en laat het ongeveer 10 minuten zachtjes koken. Afentoe roeren. Je kunt ondertussen de amandelen fijnhakken en als je dat lekker vind licht roosteren in een koekenpan. Als de pap gaar is, in een kom scheppen, honing erbij doen en amandelen erover strooien.


Ontbijt van havervlokken
Dit recept is afkomstig uit het Vijf Elementen Kookboek. Dit vraag wat meer tijd maar is superlekker
Havervlokken in een pan zonder vet roosteren
Gedroogde abrikozen ’s nachts in appelsap laten weken
In een hete pan zoet kersensap of sap van rode druiven, met wat geraspte gember, kaneel, een snufje zout, de geweekte abrikozen, geraspte citroenschil, een mespuntje cacao en wat gerstemout goed door elkaar roeren. Even zachtjes laten koken. De ‘beetgare’ havervlokken erbij doen en (eventueel) opdienen met wat noten.