maandag 7 april 2014

Groentebouillon

Een groentebouillon is niet alleen lekker, maar ook voedzaam.
Deze bouillon levert je volop gezonde voedingsstoffen, op een zeer makkelijke manier en is bovendien licht verteerbaar. Het is een heerlijke groentendrank, maar kan ook worden gebruikt als basis voor een soep, waar je nog allerlei ingrediƫnten aan kunt toevoegen.

Basisrecept
Kies uit enkele van de volgende groenten of gebruik ze allemaal (bij voorkeur biologisch)
wortel en wortelloof
hele prei
knolselderij
bleekselderij
venkel
peterselie
verse gember
tijm, laurier, knoflook


Bereidingswijze: groente grof snijden, en toevoegen aan pan met koud water. Aan de kook brengen en zachtjes laten sudderen. Hoe langer de bouillon opstaat, hoe meer sappen er vrij komen.
Aan het eind alles zeven en vervolgens op smaak brengen met zeezout, stevia (zoetmiddel) en verse tuinkruiden.

Werking: neutraal en reinigend: Heeft positieve werking op Lever, Milt en Maag etc. Ondersteunt de spijsvertering. Wortel is zoet en versterkt de Maag en Milt, verbetert de leverfunctie en stimuleert de afvoer van afvalstoffen. Het loof is bitter en zorgt voor een mineraalrijke toevoeging aan de bouillon. Peterselie werkt ontgiftend en drijft vocht af en is eveneens een goede bron van mineralen. Selderij koelt de lever, verbetert de spijsvertering en helpt vocht af voeren.
Om het element Hout en de smaak zuur te vertegenwoordigen en om aan deze soep een echt lente-tintje te geven is er een in stukjes gesneden citroen aan toegevoegd. Ook de schil is meegekookt, dit zorgt voor een licht-bittere smaak. Bovendien bevordert  citrusschil de spijsvertering.