woensdag 30 april 2014

Een prei hoort erbij

De titel van dit artikel is uiteraard met een knipoog naar de bekende reclame-slogan. Maar een prei is zo gezond, dat het bijna verplicht is dit regelmatig op het menu te zetten. Je kunt stukjes prei toevoegen aan een omelet, of een roerbakmaaltijd garneren met prei-ringetjes. Je kunt het eten in een salade, er een een lekkere soep van koken enz.

Prei behoort tot dezelfde familie als ui en knoflook en heeft ook soortgelijke eigenschappen. Prei bevat een unieke combinatie van voedingsstoffen

De oude Grieken en Romeinen wisten de prei al op waarde te schatten vanwege de vele gezonde eigenschappen. Prei heeft een verzachtende werking bij een rauwe en pijnlijke keel.  Omdat het zo goed was voor zijn stem, behoorde het voor keizer Nero tot de dagelijkse kost.


In Wales is de groente zo populair dat ze het gebruiken in hun nationale embleem. In de oorlog tegen de Saksen droegen de strijdkrachten een prei in hun helm, zodat vrienden en vijanden makkelijker van elkaar te onderscheiden waren. Een grote overwinning was het resultaat.

Prei is wat makkelijker te verteren dan uien, bevat veel voedingsvezels en werkt mild laxerend. Ook bevat prei bacterie-dodende stoffen, is het vocht afdrijvend en kan het helpen tegen artritis. De vochtdrijvende werking wordt verklaard omdat prei zoveel kalium bevat. Hierdoor wordt de nierfunctie versterkt. Prei en alle andere ui-achtigen kunnen het cholesterol-gehalte en de bloeddruk verlagen. De groente is rijk aan zwavel, waardoor het een reinigend effect heeft op het lichaam.


In termen van de chinese geneeskunde is het een groente met een scherp-zure smaak en een warme thermische werking. Het werkt op de Long- en Lever-meridaan.