maandag 21 april 2014

Gedroogde abrikozen

Een van de meest gezonde gedroogde vruchten is abrikoos. Abrikozen zijn een uitstekend alternatief op momenten dat je snakt naar zoetigheid. Ze zitten vol natuurlijke suikers, namelijk fructose en bevatten daarnaast veel nuttige voedingsstoffen, mineralen en vitaminen. Calcium, kalium, fosfor, vitamine A en C en ijzer.

Bij bloedarmoede is het zinvol om abrikozen aan je dieet toe te voegen, aangezien ze een enorme bron zijn van ijzer. Abrikozen bevatten ook koper, wat helpt bij de opname van ijzer. IJzer is op zijn beurt de belangrijkste bouwsteen van hemoglobine, wat nodig is om zuurstof te vervoeren van de longen naar alle delen van het lichaam.

Gedroogde abrikozen bevatten pectine en vezels. Ze zijn daarom mild laxerend, bevochtigend en helpen tegen constipatie. De ontlasting en afvalstoffen  worden sneller door de darmen uitgescheiden

De voedingsvezels binden vetzuren, waardoor deze sneller worden afgescheiden door het lichaam. Ze kunnen hiermee het cholesterolgehalte doen dalen.

Kalium reguleert o.a. de vochthuishouding van het lichaam. Het is een essentieel mineraal om een goede bloeddruk te handhaven.
In de Chinese geneeskunde worden abrikozen toegepast om de longen te bevochtigen en om vloeistoffen op te bouwen. Ze helpen daarom goed tegen dorst, een droge keel e.d. De thermische werking van abrikozen is neutraal, de smaak zoet-zuur. De Chinese kruidengeneeskunde gebruikt vooral de pit. Deze helpt om hoest te kalmeren, verlicht astma, bevochtigt de darmen en bevordert de stoelgang. Het is een uitstekend middel bij constipatie door intestinale droogte.

Het beste koop je abrikozen ongezwaveld; ze bevatten dan niet het bewaarmiddel sulfiet, wat allerlei nadelige bijwerkingen kan geven. Check ook op de verpakking of er geen extra suiker aan is toegevoegd. Abrikozen van goede kwaliteit zijn verkrijgbaar bij de natuurvoedingswinkel

Gebruik
Je kunt simpelweg ’s avonds wat abrikozen in de week zetten. De volgende ochtend zijn ze heerlijk zacht en kun je ze gebruiken als toevoeging van je ontbijt (congee, yoghurt, muesli enz). Vergeet vooral niet om ook het weekvocht op te drinken, dit zit boordevol goede stoffen.

Na de avondmaaltijd kun je er een heerlijk zoet toetje van maken.

Recept rijstsalade met abrikozen en gemengde noten
2 kopjes gekookte (wilde) rijst
1 ui in kleine stukjes
10 geweekte abrikozen in plakjes gesneden
1/2 kopje noten: walnoten, hazelnoten, pecannoten enz
1/4 kop sinaasappelsap

Meng alle ingrediƫnten en breng op smaak met zout, peper en eventueel wat (verse) munt
Rijstsalade met abrikozen en gemengde noten